27.09.2013

În contextul elaborării Programului de Dezvoltare Regională, Consiliul Judeţean Dâmboviţa a organizat joi, 26 septembrie 2013, o dezbatere având drept temă principală dezvoltarea județului Dâmbovița în perioada de programare 2014 – 2020, prin implementarea proiectelor cu finanțare europeană. Au participat preşedintele Consiliului Judeţean Dâmboviţa – Adrian Ţuţuianu, consilierul Primului Ministru Victor Ponta – Corneliu Vişoianu, secretarii de stat din cadrul Ministerului Fondurilor Europene – Gabriel Onaca şi Alin Mitrică, directorul general al Unităţii de Analiză, Programe şi Evaluare din cadrul aceluiaşi minister – Mihaela Toader, directorul Agenţiei de Dezvoltare Regională Sud-Muntenia – Liviu Muşat, primarii localităţilor dâmboviţene, parlamentari, directori din cadrul administraţiei judeţene şi ai instituţiilor deconcentrate, oameni de afaceri, consultanţi, manageri de proiecte.

În cadrul evenimentului, au fost prezentate propunerile de proiecte prioritare pe care Consiliul Judeţean Dâmboviţa vrea să le dezvolte pentru exerciţiul financiar 2014 – 2020. În acelaşi timp, au fost abordate chestiuni legate de problemele întâmpinate în derularea proiectelor europene şi soluţii pentru îmbunătăţirea mecanismului de implementare. 

Alin MitricăCeea ce urmărim să discutăm astăzi ar viza câteva aspecte, şi anume, pe de o parte ceea ce s-a întâmplat până acum, adică în actuala perioadă de programare 2007 – 2013 şi, bineînţeles, ceea ce vă doriţi cu toţii, viitoarea perioadă de programare. (…) În ceea ce priveşte măsurile pe care Ministerul Fondurilor Europene şi domnul ministru Eugen Teodorovici le-au propus în perioada aceasta scurtă de când a luat fiinţă MFE, vă pot spune că, cel puţin la nivel de simplificare a procedurilor pe partea legislativă, cred că lucrurile sunt destul de vizibile, cu atât mai mult cu cât ele se reflectă şi în nivelul de absorbţie, MFE reuşind să tripleze aproape absorbţia în numai 8 luni de când a fost înfiinţat. Pentru viitor există o serie de propuneri înaintate către Parlament, care vor fluidiza circuitul financiar în cadrul proiectelor europene, una dintre propuneri, poate cea mai cunoscută, fiind aceea care a stabilit noţiunea de cerere de plată, această noţiune înlocuind vechea procedură până la cerere de rambursare şi, apoi, către beneficiari. Este un aspect pozitiv care, credem noi, s-a manifestat mai ales la nivelul Programului Operaţional Regional, iar în momentul de faţă vă pot spune că acest mecanism al cererii de plată se va extinde şi către mediul privat, de fapt către toate programele operaţionale. Este iniţiativa domnului ministru Teodorovici şi care se află, în momentul de faţă, în dezbatere la comisiile Parlamentului

Liviu MuşatEste o bucurie să particip la asemenea acţiuni, mai ales într-un judeţ unde preocupările pentru prezent, dar şi pentru viitor, din perspectiva absorbţiei fondurilor europene, sunt atât de pregnante. La nivelul Agenţiei de Dezvoltare Regională, în această perioadă, pe lângă preocuparea pentru finalizarea actualului Program Operaţional Regional în condiţii cât mai bune, preocupare care vizează, pe de o parte, păstrarea în cea mai mare parte a banilor alocaţi regiunii în proiectele din regiune, dar şi realizarea proiectelor în condiţiile şi angajamentele contractuale, o preocupare importantă se referă la perioada de programare 2014 – 2020. Aceste acţiuni pe care le-am derulat de mai bine de doi ani au vizat, pe de o parte, înfiinţarea grupurilor de lucru, atât la nivelul fiecărui judeţ, dar şi la nivel regional. Lucrăm cu un număr de aproape 400 de parteneri la realizarea planului de dezvoltare a regiunii pentru perioada 2014 – 2020, iar în această perioadă am transmis la Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice draftul de plan de dezvoltare, aşa cum el a reieşit din activitatea partenerială desfăşurată cu dumneavoastră

Corneliu VişoianuVreau să mulţumesc pentru organizarea acestui eveniment şi mesajul pe care doresc să îl transmit cred că în acest sens vine, al nevoii de comunicare. Mai avem 3 luni de zile din acest an, din acest exerciţiu bugetar şi cred că va trebui să intrăm într-o nouă paradigmă, aceea a parteneriatului. Până la sfârşitul anului cu siguranţă vom avea finalizată celebra lege a parteneriatului public-privat şi, deopotrivă, cred că legea economiei sociale este, de asemenea, o necesitate. Pornind de la această întâlnire de astăzi, ne propunem ca, împreună cu autorităţile locale, să organizăm mai multe întâlniri pe diverse domenii, pentru a ajunge să punem lucrurile la modul concret în practică

Adrian ŢuţuianuO să vă rog să-mi permiteţi să pun câteva probleme care ne frământă pe noi, administraţia publică judeţeană şi locală. Sunt lucruri care ţin de implementarea proiectelor în curs şi lucruri care ţin de viitor. Subiectul numărul 1, extrem de important, este acela al corecţiilor financiare. Pe Programul Operaţional Regional avem un act normativ care rezolvă, în parte, problema. Precizarea pe care vreau s-o fac aici este aceea că sunt anumite cauze în curs de cercetare la DLAF, la OLAF sau pe la Direcţia Naţională Anticorupţie, nu avem o soluţie şi, uneori, nu avem o soluţie un an, doi, trei, iar ele sunt excluse din procesul acesta de anulare a corecţiilor financiare şi cred că ar trebui găsit un mecanism care să ne dea posibilitatea să rezolvăm şi această problemă.

Subiectul numărul 2 – am văzut că este în pregătire pentru POS Mediu un act normativ care prevede aceeaşi modalitate de rezolvare a corecţiilor financiare. Cel puţin, pe filiera Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene am avut un asemenea proiect de act normativ pentru consultare. Întreb dacă există intenţia Ministerului, a Guvernului de a sprijini un asemenea demers şi cam când credeţi că se va întâmpla acest lucru?

Tot legat de corecţiile financiare, vreau să întreb dacă pentru Programul Naţional de Dezvoltare Rurală (PNDR), se gândeşte un mecanism similar? Pentru că avem în judeţul Dâmboviţa, cel puţin la momentul acesta, 3 situaţii în care sunt corecţii de 100% pe un proiect de 2,5 milioane euro, corecţii care nu sunt neapărat din vina beneficiarului, a unităţii administrativ-teritoriale. Ori, pentru o localitate care are 2,5 milioane euro de restituit, asta nu înseamnă decât intrarea în procedură de faliment. (…) Eu cred că ar fi extrem de util ca şi pe celelalte programe să găsim o asemenea formulă. Soluţia pe care o promovează la momentul acesta autorităţile centrale, aceea de a executa silit unităţile administrativ-teritoriale, personal, nu cred că va duce nicăieri; nu facem decât să blocăm întreaga activitate a administraţiei publice.

Subiectul următor ar fi legat de redistribuirea unor fonduri în cadrul Programului Operaţional Regional. Am avut, cel puţin pe ADR Sud Muntenia, o procedură scrisă de adoptare a unei hotărâri prin care am redistribuit fonduri. Nu s-a putut redistribui foarte rapid decât în interiorul aceleiaşi axe. Am fi avut interes şi cred că ar trebui să urgentăm anumite proceduri cu Comisia Europeană ca să putem redistribui acolo unde există, cu adevărat, nevoi presante al unităţilor administrativ-teritoriale.

(…) Eu cred că Guvernul acesta a rezolvat două lucruri importante. Primul ţine de decontare. Eu când am venit la Consiliul Judeţean aveam 300 de miliarde (lei vechi) de decontat pe proiecte europene. Astăzi nu mai am nimic, nicio cerere întârziată. Este un lucru extraordinar. Al doilea – am avut continuu realocări de fonduri pe diverse subiecte, pe diverse axe, dovadă fiind că au intrat în ultimul an de zile 5-6 şcoli sau licee din judeţul Dâmboviţa la finanţare.